Dag 23-06 oktober


 

Wat een nachtje in deze geweldige safaritent, het was gisterenavond behoorlijk fris dus nog even de kachel aangezet en natuurlijk de elektrische deken. Toen we gingen slapen alles uitgezet want anders word ik badend in het zweet wakker.
De “deur” of te wel het zeil tussen de woonkamer en badkamer wel dicht geritst vannacht want daar kwam wat kou uit alleen toen ik moest plassen midden in de nacht was dat wel heel erg koud.
De bedden lagen heerlijk maar natuurlijk veel wakker geweest van alle geluiden, gerommel naast de tent en boven op de tent (wat ik later hoorde apen te zijn geweest), waarschijnlijk weten ze niet precies hoe de ritssluitingen van deze tenten werken anders hadden we wel bezoekers gehad.

Verder veel geluiden van eenden, ganzen, aalscholvers en uiteraard het geblaas, gebrul en gespetter van de nijlpaarden. Het meer ligt niet verder dan 20 meter van onze tent af en de hippo’s zijn behoorlijk actief ’s nachts, wat een geweldig geluid.
Het meer heeft aan de kant van de tenten een muurtje van zo’n 50 cm dus de beestjes kunnen niet op de kant klimmen, wel aan de andere kant maar dan komen ze in het natuurgebied terecht waar geen tenten staan maar wel veel ander wild rond loopt.

Eerst maar eens douchen vanochtend wat plaats vond in de buiten douche, brrrrr. Ik heb eerst maar de hete kraan een tijdje laten lopen want de grond die uit stenen bestond was echt niet warm. Het was echt een prachtige ervaring om daar zo in de open lucht te staan douchen met alleen wat bamboe om je heen. Je kon ook in de badkamer in bad maar dat was natuurlijk wel erg saai.
Vandaag stonden er heel wat excursies op het programma waar je aan kon deelnemen, eigenlijk een beetje te veel want het was nog een heel geregel voor de reisleider. Wij hebben helemaal nergens aan meegedaan.

Je kon met een 4x4 naar de Swartberg pass maar omdat we de Sani pass al gedaan hadden en deze minder spectaculair scheen te zijn en ik hem echt veel te duur vond ( € 60,00 pp voor 3 uurtjes) slaan we dat maar over.
De Cango grotten die volgens het plaatje erg veel deden denken aan de grotten in New Mexico die we al bezocht hebben gingen we dit ook maar niet doen.

Als iedereen terug was van de excursies zouden we om 2 uur afgezet worden bij Cango Wildlife Refuge maar daar wilde ik niet op wachten want dit was mijn doel voor vandaag, had er thuis al over gelezen en wilden hier een interactie doen met de katjes, het lag er ook wel aan wat voor kleintjes ze hebben op het moment en als je pech heb niets maar toch namen we de gok maar.

Dit is een soort park waar ze beestjes opvangen, mee fokken en weer uit proberen te zetten. Ze hebben hier alleen katachtige, reptielen en wat apen.

 

Jos en ik zijn ’s ochtends naar de receptie gelopen en gevraagd of er ook een taxi besteld kon worden, nou ja die rijden hier dus niet haha! Maar een medewerker van de Lodge wilde ons wel brengen met een busje en misschien wilden er nog wel meer mensen van de groep mee, we hebben er 8 bij elkaar kunnen plukken en om 10.00 uur waren we in het park, eerst een rondleiding en wat waren ze allemaal actief, het is ook zo gemaakt dat je ze van alle kanten kan zien en fotograferen, dat is wel wat anders dan we in Nederland gewend zijn waar je ze amper kan zien omdat ze ergens achteraan onder een boom liggen.

Natuurlijk gelijk gevraagd over de ontmoeting met de cubs, er waren geen hele kleintjes maar er was een mogelijkheid om dit met de lemurs te doen maar die heb je in Artis ook los rondlopen of met de cheeta’s . Ze waren niet echt heel klein dus geen geknuffel of schoot maar je kon wel met ze in de kooi, ze waren allebei rond het jaar dus nog pubers.
Ik vond het toch wel een klein beetje spannend, het blijven wilde beesten natuurlijk maar er gingen drie rangers mee dus ik nam aan dat het wel vertrouwd was.

Jos wilde niet mee want vond het te duur, het kostte € 18,00 pp voor een kwartier.
Toeristen tillen was hier niet het geval, want de rangers hadden mijn camera, Jos zijn camera en het filmapparaat om alles vast te leggen, ze hebben heel veel gefilmd en gefotografeerd, echt tof.

Ik kreeg eerst wat instructies waar ik niet aan mocht komen, zoals zijn buik, einde van zijn staart en uiteraard zijn bek maar dat was ik ook niet van plan J
Het was zo apart om hem aan te raken, te aaien, te horen, te ruiken en vooral te horen spinnen, wow dat gaat wel een beetje harder dan onze poezen thuis doen..Hij vond het denk ik wel erg lekker want ging daarna helemaal op zijn rug liggen en genoot er denk ik net zo van als ik.
 

Wat een heerlijke ervaring was dit!!!
Daarna liepen we door naar de witte tijgers, ik mocht niet mee naar binnen anders zouden ze me opvreten volgens de ranger, haha.
Hij was de verzorger van ze en ging voor mij van heel dichtbij filmen en foto’s maken met allemaal close ups van snuit, tanden, voeten etc.
Na deze ervaring moest ik even bijkomen , haha, en zijn we nog een keer door het park gelopen.
Om 13.00 uur hebben we de Lodge weer gebeld en werden we weer opgehaald met het busje.
Eerst even wezen lunchen met een lekker broodje kip en een glaasje witte wijn.

We wilden ook nog het olifantengebeuren hier doen, ze hebben hier op de Lodge 3 olifanten die hier al jaren lopen, ze zijn ooit uit het Krugerpark gehaald zo’n 9 jaar geleden nadat hun moeder was doodgeschoten.
Afrikaanse olifanten zijn niet te trainen als Indische maar kan ze wel een beetje tam maken, elke olifant had zijn eigen ranger/verzorger.

We werden opgehaald en liepen er naar toe met allebei een eigen bak voer, het duurde ongeveer een half uurtje en ook hierbij werd weer heel veel gefilmd en gefotografeerd met onze eigen camera’s.
Kregen uitleg over de staart, poten, tanden en mochten overal aankomen en voelen, eentje ging er bukken en konden even op zijn knie gaan zitten, daarna nog boven op zijn rug en tussen ze in staan.
Jos heeft ook nog een potje voetbal met ze gespeeld.



Het prettige was dat we maar met z’n tweeën waren en er niet groepen stonden te wachten dus alles ging lekker relaxed en ongedwongen.
Als laatste kregen we nog een hug met de slurf (wow wat een gewicht is) en kregen we nog de gelegenheid ze allemaal nog een keertje aan te raken en te voelen, weer een hele aparte en leuke ervaring erbij.
’s Middags lekker wezen relaxen en kijken naar de nijlpaarden, die lagen eigenlijk al de hele dag op één plek maar kwamen nu in beweging, de deden ze zwemmend en kwamen alleen boven water om te ademen, ik probeerde ze bij te houden maar zij kunnen echt harder zwemmen dan ik kan lopen.

Voor het diner hebben we struisvogelbiefstuk gekozen en dat was heerlijk, nog lang met z’n allen aan tafel blijven zitten en daarna nog even op ons eigen terras.
Morgen richting Kaapstad, ons eindstation waar we nog 4 dagen verblijven.
Ik heb het nog nooit over de groep gehad, dus hierbij maar even in het kort: het is een hele gezellige en ongedwongen sfeer, leuke mensen en iedereen kan het goed met elkaar vinden, er worden geen groepjes gevormd en iedereen mixed goed dus je zit eigenlijk nooit met deze groep aan tafel en we hebben zo’n beetje onze eigen plek in de bus gevonden, sommige zitten liever vooral en anderen in het midden of achterin en dat is allemaal prima.

De bus is ook groot genoeg voor 20 mensen, in feite heb je als je wil 2 tot 3 plaatsen voor jezelf.
Sommige stellen zitten elke dag naast elkaar maar ik zit zo achter de middendeur in het midden en heb 4 plaatsen ter beschikking J
Het verslag probeer ik meestal de volgende dag in de bus de typen op lange ritjes en soms zijn dat er wel eens twee, langer moet ik niet wachten anders weet ik het niet meer.
De foto’s zoeken we er ’s avonds bij uit, niet meer dan 4 maar vaak lukt het maar om 1 of 2 foto’s te plaatsen.

 

 

9 opmerkingen:

  1. Wow wat een ervaringen deze dag. Ik had de foto's natuurlijk al op facebook gezien maar om zo jullie verhalen erbij te lezen wordt het allemaal heel levend.

    Nog heel veel plezier en ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag.

    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Jos en Paula,
    het kan gewoon niet meer stuk he, nu weer prive rondleidingen.
    Ik lees ook op facebook over pinquins, ik wist eigenlijk niet dat die daar ook voorkomen.
    Zijn er ook nog dieren die jullie niet gezien hebben?

    Het is gewoon een top vakantie wat jullie hebben.

    Nou geniet nog even van Kaapstad.

    groetjes en veel liefs, Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zullen jullie thuis al die geluiden straks gaan missen, hahaha!
    Wat een verschrikkelijk gave dag hebben jullie gehad zeg. Wat een onvergetelijke ontmoeting met die Ik ben helemaal jaloers. En dan die olifanten, wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje wat stoer zeg dat aaien van die cheeta en olifanten. Super om zo dichtbij deze gevaarlijke dieren te mogen komen. En wat die dieren geluiden betreft, ik hoor nog de oerwoud geluiden van Suriname en dat is toch alwel 32 jaar geleden.
    Veel plezier in Kaapstad liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haaaaaai,

    Wat een mooie dag was dit weer! Super om te lezen en te zien :D
    Geniet van de laatste dagen daar.

    Veel liefs,
    Sonja
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is toch echt wel fantastisch. Zo dicht bij de wilde dieren en ze dan zelfs aaien. Die safaritent lijkt me ook een unieke ervaring. Elke dag sta ik weer versteld van wat jullie allemaal zien en doen. Gelukkig kun je af en toe toch een verslag plaatsen en wat foto's laten zien. Ben benieuwd naar de laatste dagen en de mooie tocht naar Kaapstad.

    Nog even genieten!!!

    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wauw! Wat een ervaring!( ik lees van achter naar voor in reisdagen:)... ik kon met de Aifoon eerst niet reageren maar door een handig toetsenbordtrucje nu wel!) Ik geniet van de verhalen! Deze wild ervaring zou ik in 1ste instantie niet doen vanwege het hoge dierentuingehalte maar zoals jullie het beschrijven wordt het heel aanlokkelijk! TOF

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, jullie hebben een paar mooie excursies voor jezelf georganiseerd!
    En alweer een paar superervaringen erbij!

    Even een vraagje: je vond het gisteren zielig om op een struisvogel te gaan zitten, maar vandaag eet je er een op??? ;)

    Fijn trouwens dat het goed klikt met de hele groep.

    xxx Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super super zo dicht bij dat poesje ;) maar vooral die olifanten, Jaloers!!!!!

    Dat buiten douchen.... Leuk hoor maar dan wel in de zomer ;)

    Grappig dat de apen over het dak van de tent hebben gelopen.

    xxx Jaap

    BeantwoordenVerwijderen