Dag-13-26 september



 

 

Allereerst iedereen dankie dankie voor de reacties op onze weblog, facebook etc. Vaak duurt het wel even voordat we ze lezen maar dat komt door het dramatische internetverkeer hier. Ik kan van anderen ook niets bijhouden want als ik daar aan toe ben is mijn uurtje wifi weer om.

 We verlaten St. Lucia vandaag, erg leuk dorpje en vooral al het wild wat hier leeft en rondwandelt, ook het hotel is prima bevallen alleen het ontbijt was een beetje karig tenminste als je zoals ik niet van Engels ontbijt houdt, ik hoef ’s ochtends geen spek, eieren worstjes of bonen dus een bakje yoghurt en wat fruit staat hier altijd wel en was ook weer genoeg voor de eerste paar uur.

 Vandaag wordt een niet al te interessante dag, we rijden naar Durban voor een overnachting. Omdat dit een Easy going reis is worden er per dag niet zoveel kilometers gereden maar voor mij hadden ze best naar de volgende plaats mogen doorrijden. En ik was niet de enige maar ja dat zit nu eenmaal in het programma.

 Onderweg naar Durban twee maal gestopt, een koffie en een lunchpauze. Begin van de middag reden we Durban binnen, pfft wat een chaos zeg. We zijn duidelijk al sinds Johannesburg niet meer in een stad geweest en was weer een wennen, gelijk in de file en getoeter overal, de bus heeft gelijk een soort van rondrit gemaakt waar de bezienswaardigheden werden bekeken, wel vanuit de bus want parkeren was hier echt onmogelijk.

Je ziet overal de armoede, chaos en onveiligheid om je heen en er loopt geen blanke tussen, voelt je dus wel een beetje een eenling.
Zijn even naar de kruidenmarkt geweest en nog meer markthallen, buiten stonden honderden kraampjes en deed denken aan de zwarte markt of de bazaar in Turkije of Marokko, net zoveel herrie en net zoveel opdringerigheid.

 Daar hebben we niet lang rondgelopen, we zijn nog even de vis-en vleeshal binnengelopen, pfft wat een geur maar dat hebben alle vishallen wel, snel maar doorlopen.

Er kwamen de meest vreemde en smerige dingen voorbij op de stallen, zagen ook nog stalletjes met massa’s gieten en schapenkoppen liggen, gatver, dat heb ik in Marrakech ook gezien alleen dan met kamelenkoppen, Jos heeft er uiteraard foto’s van gemaakt maar heb hem wel gezegd dat zoeits niet geplaatst wordt en ook niet in het fotoboek komt.

Het schijnt trouwens wel een delicatesse te zijn en ze noemen het “smileys” want als je die koppen in warm water legt gaan de bovenlippen omhoog krullen en lijkt het net of ze lachen… nou ik vind het allemaal best (eigenlijk niet helemaal maar ben ook niet vegetarisch J ) als ik het maar nooit voorgeschoteld krijg.

Daarna doorgereden naar de botanische tuinen, die waren echt prachtig en wat een rust daar, heel veel bloemen en planten gezien waar ik nog nooit van gehoord had en ook weer heel veel bijzondere vogels, de orchideeëntuin was wel de mooiste die ik ook gezien had.

 

 
 

We storten ons weer in de file en rond 16.00 uur aangekomen bij het hotel, dat ging niet zonder een hele waslijst met waarschuwingen, het hotel ligt door een kleine straat gescheiden van het strand en uitzicht op zee is natuurlijk geweldig mooi alleen mocht je na zonsondergang (wat hier al om 18.00 uur is) niet meer naar de achterkant of zijkant van het hotel lopen, niet alleen naar het strand en de stalletjes die ervoor staan worden ’s nachts gebruikt voor zwervers waar we ook heel van gezien hebben, de prullenbakken hier op straat zijn echt leeg zullen we maar zeggen.

Aan de achterkant van het hotel is het echt gevaarlijk door drugsproblemen en gebruikers. Het beste kon je in het hotel blijven en daar ook gaan eten om niet in de problemen te komen, haha gezellig.

Nou ben ik niet zo bang uitgevallen maar ga het natuurlijk niet opzoeken.

Nadat we alle bagage op kamer hadden gezet nog even een foto van het uitzicht gemaakt alleen dat werd wel een vreemde foto want alle schaduwen van alle hotels en gebouwen staan erop. Wij zijn natuurlijk in Nederland gewend dat de zon ondergaat in de zee en hier komt hij op, morgenochtend maar even kijken of we een mooie zonsopkomst kunnen fotograferen.
 

 

We zijn hierna nog even langs de stalletjes naar het strand gelopen maar dat hadden we snel bekeken, het kan dan redelijk veilig zijn, je werd gek van het gebedel, zwervers en mensen die beweerden de ze besmet waren met HIV en honger hadden.

Dit gaf uiteraard een opgelaten en bedrijgend gevoel zodat we maar terug zijn gelopen, er werd ons ook afgeraden met tassen te lopen of met camera’s om onze nek want die zou je zo kwijt zijn.

Daarna op het terras van het hotel wat gedronken, rond het hotel en op het elke hoek van de straat staan bewakers dus daar kon je rustig zitten.

 

Je kon hier ook een uurtje wifi kopen wat we uiteraard gedaan hebben, Jos heeft de rest van de verslagen geplaatst en foto’s bij de verslagen van de vorige dagen gezet en het uur was al weer om, haha, ik heb me in de tussentijd even gedoucht want je voelt je echt smerig na  zo’n dagje aangeraakt te zijn…

Om 19.00 uur zijn we beneden in het restaurant gaan eten want niet zo lekker was en ik had ook nog eens uitzicht op de open keuken waar ik alles zag gebeuren, dat is denk ik ook wel de reden geweest dat ik het niet zo goed vond smaken, wat een zooitje en lawaai, Hell’s kitchen was er niets bij en ook het lange wachten herkende we van Gordon Ramsay maar ja we hadden toch niet veel te doen vanavond, konden geen blokje om dus wat maakte het uit?

Het hotel zelf is trouwens wel prima, de kamers zijn groot met twee tweepersoonsbedden, lekkere luie stoelen, flatscreen etc. dus echt vervelend was het niet om een avondje op de kamer te blijven.

 

Na het eten nog maar een uurtje wifi gekocht om de laatste twee dagen te plaatsen, ik wilde daarna nog even wat op fb plaatsen maar toen was de tijd om, twee dagen met een paar foto’s duurt gewoon een uur. Hopelijk krijgen we binnenkort weer eens de gelegenheid om te internetten maar dat weet je hier nooit.

 

 

5 opmerkingen:

  1. Wat maken jullie een bijzondere dingen mee. Ik zie het voor me al die stalletjes met geite- en schapekoppen en ander smerig spul.
    Wat een linke sope zeg dat het 's avonds gevaarlijk is bij het hotel in de buurt. Maar goed, je bent gewaarschuwd en heel verstandig om daar rekening mee te houden.
    Verder allemaal super wat jullie zien.
    Leuk om zo met jullie mee te reizen.
    Morgen gaan wij 4 dagen naar Sauerland en kan ik jullie dan waarschijnlijk niet meer volgen. Maar.... dat haal ik later zeker in.
    Veel plezier en lekker verder genieten.
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al van Peter gehoord dat Durban een verschrikkelijke stad was, zei zijn er alleen maar doorheen gereden, maar de indruk was precies hetzelfde.


    xxx Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze dag klinkt weer als een totale belevenis, alleen een wat mindere. Meestal slaan wij de vis en vleeshallen over, alleen al om de geur en alles wat er hangt. Dat blijft mij nog dagen bij.
    Die botanische tuin ziet er echt super uit! Wat een mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou dit is dan wat minder. Zo'n stad hoef ik niet echt heen. Dan is het in china altijd nog een stuk beter dan dit ;)

    Die tuin ziet er super uit!!

    xxx Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bah, gelukkig hebben jullie geen foto's van de krullende smileys geplaatst. :)

    Het was in ieder geval weer een indrukwekkend dagje.

    xxx
    Jer

    BeantwoordenVerwijderen