Dag-12-25 september


 

Vandaag gaat het dus gebeuren, we gaan walvissen spotten, dat was mede de reden om in september op vakantie te gaan omdat in deze periode hier komen.

Niet iedereen ging mee dus er ging een groep om half 7 en wij gingen om 9 uur, ik moet zeggen dat ik wel wat zenuwachtig was (zeg maar superzenuwachtig) want ik heb wel eens last gehad van zeeziekte en had al gehoord dat het behoorlijk heftig was. Het was geen grote boot maar een soort van speedboot met een dakje erop waar ook 2 bankjes opstonden.
We werden met een traktor en aanhanger naar het strand gebracht, leek wel een beetje op veevoer.
We stapten het bootje in, nou ja bootje, er konden 9 mensen in en ik zag al twee motoren hangen van 300 pk per stuk, nou dat moest dan wel hard gaan.

We kregen een soort van oliejas aan en daarover een zwemvest, alle spullen moesten opgeborgen worden dus geen fototoestellen om je nek want die zouden toch drijfnat worden, het ging beginnen en daar was ik natuurlijk het meest zenuwachtig voor.
We moesten door de branding heen, het was een wilde zee met hele hoge golven en soms gaat de tocht ook niet door omdat de zee te wild is maar vandaag ging het gelukkig wel door.

Wow wat was dat spannend en spectaculair, het leek wel een beetje op het opstijgen van een vliegtuig, ineens een kracht waardoor de boot natuurlijk bijna rechtop stond en daar gingen we door de branding, uiteraard moest ik even gillen haha, het duurde denk ik een minuut of 2 voordat we er helemaal doorheen waren. (we hadden ook instructies gekregen hoe we moesten zitten en waar en hoe we ons moesten vasthouden)
Hierna een half uur varen naar de plek waar waarschijnlijk walvissen te zien waren, de zee was behoorlijk wild, wilde je lopen dan moest je je echt met twee handen vasthouden, je werd ook constant nat van de hoge golven en het heen en weer schudden.
Na een half uur kwam de eerste groep in beeld, vooral dat eerste moment als je ze ziet is erg emotioneel en prachtig, en dan vooral de geluiden die ze maken die vergeet ik echt nooit meer.
Daarna werden er nog twee groepen ontdekt en bleven allemaal bij ons in de buurt of eigenlijk bleven wij bij hun in de buurt, ze zwommen natuurlijk verder en wij voeren er achteraan. Eén groep links van ons, één voor ons en één rechts.

We moesten natuurlijk blijven varen om ze bij te houden en hebben nog geprobeerd de camera ter hand te nemen en wat foto’s te maken maar dat was echt heel moeilijk, jammer dat we maar twee handen hebben, door de hoge en heftige golven moest je je gewoon blijven vasthouden met allebei je handen.
Je kon ook nog even naar boven maar daar wiebelde het nog meer en ook Jos heeft zich er maar niet aan gewaagd, we konden het hier ook prima zien.

Twee uur lang hebben we genoten van alle 13 walvissen en nog een baby’tje ook, het was zo prachtig, weinig foto’s maar het staat natuurlijk allemaal op onze eigen harde schijf.
Hierna weer een half uur terug varen en je werd als je door de branding ging dit keer zo’n beetje gelanceerd vlak naast het strand.
Weer terug met de tractor en eerst even de indrukken verwerken met een kop koffie erbij.

 Voor de lunch zijn we naar Alfredo’s gegaan, een Italiaan aan de overkant van het hotel, we hadden de laptop mee want  daar hadden ze wifi tegen betaling en zo konden we weer eens wat verslagen plaatsen, volgens mij liepen we wel een week achter, we hadden het wel in word getypt dus dat ging wel snel met knippen en plakken, vanavond maar eens proberen om  de foto’s erbij te zetten, dat gaat echt zo langzaam maar toch wel leuk er een paar bij te zetten als het gaat lukken.
Na de lunch ben ik even naar de overkant gelopen om de was te halen bij de wasserette (die had ik vanochtend om half 8 gebracht en kon het ’s middags weer ophalen) en het zag er goed uit, niets gekrompen en alles weer schoon.
Je kan ook wel in de hotels laten wassen maar dan betaal je echt de hoofdprijs, voor een paar sokken of ondergoed € 1,00 , T-shirt €2,50, broek €7,50 etcetera, nu hadden we twee propvolle zakken en waren een tientje kwijt en lekker dat alles weer schoon is.
s Middags lekker relaxen op het terras van onze hotelkamer, de koffer weer even gereorganiseerd, dat ging niet echt simpel omdat we al de schone was weer terug hebben.

 Er was ’s middags ook nog een wandeling georganiseerd met de reisleider van zo’n 1,5 uur maar we hadden geen zin om mee te gaan en zijn zelf door het dorp gelopen. Erg  toeristisch wat ook aan de prijzen was te merken maar toch wel leuk, er was ook nog een minimarktje en op elk stalletje lag hetzelfde, ananas, kiwi, limoenen en tomaten.

We hadden ook nog cache op het programma staan, er moest een coin naar ZA die we mee hadden, de cache makkelijk gevonden, wel een beetje griezelig zo tussen de bomen, ze waarschuwen je niet voor niets voor crocs, slangen en nijlpaarden die hier los rond lopen maar we werden alleen achtervolgd door een zwerm bavianen.
Helaas was het kokertje te klein zodat de coin er niet inpaste, nou ja we hebben ons best gedaan.
Daarna nog even op het terras wezen luisteren naar alle dierengeluiden hier bij het hotel, vooral het gebrul van de nijlpaarden is erg leuk en alle beesten die hier achter elkaar aan rennen.
Beetje op tijd wezen eten want om 20.00 uur moesten we klaar staan voor de avondgame drive door natuurpark cape vidal met een landrover.

We zijn maar weer wezen eten bij Alfredo’s en hebben allebei een pizza genomen en daar geprobeerd de foto’s bij het verslag te zetten, na een uur hadden we twee dagen klaar en daarna maar opgegeven, misschien komt het binnenkort wel weer.
Ik heb nog even naar huis gebeld en met Lisa en Patrick gesproken, alles gaat prima daar dus ook wel weer heel fijn om te weten.

Om 20.00 uur werden we opgehaald met de landrover door een gids (ben even zijn naam kwijt) die niet echt helemaal goed Engels sprak omdat het een echte Zulu was maar we hebben alles begrepen en onwijs gelachen met hem.
Er gingen maar 5 mensen van de groep mee omdat ze gehoord hadden dat er niets te zien was en er niet veel aan was, nou ja ik had gelezen dat het wel een unieke ervaring was dus wij gingen uiteraard wel.
Wat een superleuke avond was dit, wel heel koud maar met dikke jassen en deken was het goed te doen, weer heel indrukwekkend en we hebben dus wel heel erg veel dieren gezien, bosbokken, waterbokken, bushbabies, zebra’s, veel antilopesoorten en bosvarkens. Die laatste hadden we nog niet gezien.

Hij scheen met een hele grote lamp en die man had echt kattenogen, hij zag alles terwijl wij niets konden ontdekken.
Ook nog een hyena gezien die vlak bij ons zat, wow wat leuk weer. Het fotomaken ging wat moeilijk want als je flitst zie je alleen maar oogjes en zonder flits ook moeilijk omdat de gids de lamp niet altijd even stilhield.
Nadat we een wilde buffel zagen iets doorgereden en midden in het park gestopt en in het donker kregen we koffie en thee geserveerd, geweldig om al die geluiden te horen in het pikkedonker.

Het was wederom een geweldige ervaring en een geweldige dag.
Morgen vertrekken we hier weer en gaan we richting Durban.

 

 

11 opmerkingen:

  1. Wow wat een dag!
    Die boot herken ik helemaal, die ervaring heb ik van de zomer ook gehad, alleen werden wij niet verrast door zoveel walvissen! Dat maakt al die golven natuurlijk meteen weer goed.

    Met de was hebben jullie het slimmer aangepakt dan wij, wij hebben van de zomer dus per ongeluk wel de hoofprijs betaald hahaha.

    Wat een hoop ervaringen op één dag, super hoor.

    Goede reis morgen!!!

    xxx Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat hebben jullie een mooie vakantie!

    Geniet er van!

    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke vakantie hebben jullie. Het lijkt me zo bijzonder om al die prachtige dieren van zo dichtbij te spotten. Jullie hebben lang op deze vakantie moeten wachten, maar dan heb je ook wel wat. Jullie hebben nog een lekker poosje te gaan... heerlijk...!!! Ik mis alleen m'n Wordfeud maatjes.. haha..Geniet nog maar lekker, dan geniet ik mee.!!!
    Fijn om te horen dat thuis alles goed gaat met de kids.

    Enjoy your holiday.

    Xxx Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo wat prachtig die walvisvaart. Kan me voorstellen dat het een emotioneel moment is als je die machtige beesten zo voor het eerst ziet.
    Ben zo blij dat jullie er nu foto's bij hebben geplaats. Het is echt meegenieten. Jammer van die kleine cache overigens...;-)

    Lekker verder genieten van deze bijzondere reis!

    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig lijkt me dat die walvisvaart, volgens mij vergeten jullie dat nooit meer!
    Ik krijg zo'n zin om ook eens naar Afrika te gaan door jullie verslag, het lijkt me helemaal te gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, wat een geweldige ervaring zeg, die walvissen. Goed dat jullie dat gedaan hebben. Ik had zo mee willen gaan!!
    Oh wat heerlijk als je weer schone kleren hebt. Daar kan je echt van genieten!
    Wat geweldig zo'n avondtour. Ik zou ook meegaan en jullie hebben dan ook weer veel beesten kunnen aanschouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En alweer zo'n mooie dag met weer nieuwe ervaringen, ik ben heel benieuwd naar al jullie verhalen als jullie terugkomen.

    xxx Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haaaaaaai allebei,

    Ik ben aan het bijlezen en heb genoten van jullie verslagen en foto's! Echt fijn dat jullie zo aan het geniten zijn. Ik ben heel benieuwd naar de rest en ik ga nog proberen een paar dagen te lezen. Het viel niet mee om weer in het gewone ritme te komen na onze eigen vakantie dus ik liep behoorlijk achter hahaha

    Nog hééééél véééél plezier!

    Groetjes,
    Sonja
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wederom een mooi verhaal! Beleven, beleven, beleven! Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super om die walvissen zo te zien en te horen! Geweldig!

    Jullie hebben wat natuur betreft echt de hoofdprijs!!

    Zo'n avond game drive lijkt me ook super trouwens. De beessies zijn dan altijd weer anders.

    Geniet lekker verder!!

    xxx Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw,

    Wat een veelzijdig dagje.

    Eerst de dag beginnen met een walvis-hunt en deze eindigen met een nachtsafari. Geweldig hoor!

    xxx
    Jer

    BeantwoordenVerwijderen