Dag 02-15 september


15 september Johannesburg.

 

Vannacht prima geslapen, een keertje om half 6 wakker geweest om de blaas te legen, met de zaklamp J naar de badkamer want tja midden in de nacht komen de meeste beesten tot leven maar ik kon niets ontdekken, daarna nog geslapen tot half 8 tot we wakker werden gebeld door de wake-up call, nou ik dan want Jos stond al te douchen.

Jos heeft daarna even koffie gezet hier op de kamer, er staat een waterkoker met wat oploskoffie en in geval van nood is dat altijd wel goed, daarna ben ik onder de douche gekropen.

Het ontbijt was prima, er was van alles aanwezig, je kon ook nog eieren laten bakken maar en verder allerlei soorten worst, kaas, zoet, yoghurt, fruit, muffins etc. Er stond zelfs een grote pot pindakaas wat ze hier grondboontjeboter noemen.

 

Om 9 uur vertrokken we voor een rondrit naar Johannesburg, ik was niet zo onder de indruk eigenlijk, misschien omdat ik me nog steeds ziek voel maar eigenlijk is het gewoon een grote stad zoals alle andere steden.

We hebben wel wat bezienswaardigheden bezocht zoals het Paul Krugerhuis, het Voortrekker monument (erg indrukwekkend), Union building etc.
 
 

Helaas was de temperatuur wat laag en vanochtend had het nog wat geregend.

In deze tijd hoort de stad helemaal vol te staan met in bloei zijnde jacaranda bomen, ongeveer 80.000 staan er hier maar omdat de regen zo vroeg is begonnen in de lente (het is nu lente hier) zullen ze waarschijnlijk helemaal niet gaan bloeien, wel jammer want dat lijkt me een prachtig gezicht zo’n paarse gloed over de stad.

 

’ s Middags konden we kiezen voor een fietstocht of wandeltocht door Soweto volgens de papieren maar volgens de reisleider was dit niet echt leuk of fijn, heuveltje op en heuveltje af en nogal gevaarlijk door langsgierende auto’s.

We hebben dus met de bus de tour gedaan en zijn regelmatig uitgestapt en een stuk gelopen met een gids, wow dat was echt indrukwekkend en ook wel een beetje angstig, je bent echt opvallend als blanke en wordt steeds aangesproken door de mensen die in de townships wonen, het is ook niet verstandig om daar alleen of met z’n tweeën te lopen en je voelt dat ook echt als je daar loopt.


We hebben nog op een marktje gelopen waar mensen proberen wat te verkopen en met het hele gezin op straat zitten.

Ik vond het eerst erg vervelend om foto’s te maken, je voelt je echt zo opgelaten maar de mensen vonden het helemaal niet erg en gingen er zelfs voor staan met een big smile. Ik dacht dat ze er wel geld voor wilde hebben maar dat was helemaal niet het geval, ze zijn echt blij en vrolijk of in ieder geval lijkt dat zo.


Ook nog wat townships van dichtbij gezien, jeetje niet te geloven dat mensen daar kunnen wonen.

 

Hierna weer naar onze hut gereden, wat wel zo’n 30 km van Soweto afligt en vanavond hier naar het Carnivore restaurant geweest, nou de naam zegt het al, vlees, vlees en nog eens vlees maar dan wel waar ze volgens mij het hele Krugerpark hebben leeggeroofd.

Ze komen achter elkaar met spiezen aanzetten en soms heb je wel 10 verschillende soorten op je bord, voor Jos helemaal geen probleem maar na van alles een hapje had ik wel genoeg maar wilde het uiteraard wel even proeven.

Er werd bij verteld wat het allemaal was, dat vergat ik natuurlijk weer gauw maar het meeste was erg lekker behalve de krokodil dan, die was wat taai.

Struisvogel, koedoe, lam, zebra, antilope, springbok, impala, kip en de rest ben ik vergeten.

 
 
 

Hele aparte ervaring maar erg lekker.

We waren nog niet binnen of het noodweer brak los, wow wat een knallen, onweer en bliksem, ik dacht even dat de hele hut zou instorten maar die schijnen toch wel stevig te zijn en op het moment regent het nog een heel klein beetje.


 

Morgen gaan we hier weer weg (het weer schijnt heerlijk te worden), gaan eerst de diamantmijn bezoeken en dan door naar Ohrigstad waar we ’s middags een gamedrive gaan doen in een privé reservaat, nog geen groot wild maar veel antilope, springbok en gemsbok. Kunnen we zien wat we vandaag gegeten hebben. J

10 opmerkingen:

  1. Hallo daar in het verre Suid Afrika
    Zo ik zit midden in de nacht ( we gaan zo Justin van schiphol ophalen) jullie eerste twee verslagen te lezen. Ik begin nu toch wel een tikkeltje gezonde jaloezie te krijgen hoor en dit is nog maar het begin van jullie vakantie.
    Jammer van het slechte weer maar ik lees dat het gelukkig beter gaat worden. En dan dat eten wat jullie gegeten hebben, al dat wild ik dacht dat jullie kwamen om dat te bezichtigen , niet om het te eten haha. Het zal wel zo horen daar, wij eten koe enz.Nou luitjes ik ga zo stoppen we gaan naar schiphol toe. veel plezier daar en geniet ervan. xx Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie reis klinkt heel indrukwekkend zeg! Wel fijn dat jullie niet zijn gaan fietsen of wandelen, maar met de bus zijn gegaan. Nu ben ik helemaal benieuwd naar de foto's.
    Wat een spannend avondeten hebben jullie gehad, zeg! Wat goed dat je alles hebt geproefd. Zeker omdat je niet lekker bent.
    Hopelijk wordt het weer wat beter en kan je ook genieten van de temperatuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jullie hebben al heel wat gezien op één dag. Lijkt me trouwens leuk om in zo'n hut te slapen! Jammer alleen van de regen en het onweer, maar dat hebben jullie straks weer achter de rug lees ik.
    Bijzonder lijkt het me om daarin Soweto rond te lopen en om de townships te zien. En dat eten klinkt wel heel spannend:)
    Ben heel benieuwd naar de foto's.
    Heel veel plezier vandaag!!!

    groetjes, Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend eten hoor, en wat een fantastische naam voor de pindakaas :-))))))
    De town ship verhalen zijn heel herkenbaar, ik denk dat je heel erg blij zal zijn in ons geweldige Nederland te wonen.

    Veel plezier morgen, groetjes van Harry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grondboontjeboter...geweldig dat Afrikaans :) Het lijkt me heel indrukwekkend om een tocht door Soweto te maken. Jammer dat er nog geen foto's zijn, ben erg benieuwd! De avondmaaltijd klinkt ook erg apart. Jullie hebben al veel gedaan op de eerste echt dag van de vakantie. Gelukkig gaat het weer opknappen, regen en kou heb je natuurlijk geen zin in op vakantie :) Heel veel plezier maar weer en ik kijk uit naar het volgende verslag!
    XXX Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha leuk hoor die naam voor pindakaas :) Wel jammer van het fietsen, waren er geen rustige straten waar je zonder langs gierende autos zou kunnen fietsen.

    Het eten klinkt heerlijk ;). Ik ben benieuwd hoe jullie de eerste safarie ervaren !!

    Geniet lekker verder!

    Xxx Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog maar drie dagen weg en toch al heel wat meegemaakt en gezien. Dat gevoel van een beetje gene om te fotograferen herken ik ook. Had ik heel erg in China.
    Bijzondere dieren zijn al voorbij gekomen maar het grote wild moet nog komen he... Ben heel benieuwd. Hopelijk knapt Paula snel helemaal op.
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk verslag van jullie 1e volle dag daar en ook leuk om de foto's erbij te zien. Ik ben benieuwd naar de rest van jullie avonturen en ik wens jullie nogmaals heel veel plezier daar!

    Groetjes vanuit Kissimmee!
    Sonja
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben aan 't bijlezen op je blog! Leuk om te kunnen lezen wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben Paula! Ga snel verder lezen
    ,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk dagje zo, en Wow, wat een hoop vlees "moesten" jullie eten. Uiteraard geen probleem voor Jos. :-)

    Jullie hut(je) ziet er leuk uit.

    Ik geloof best dat je niet alleen het dorp in gaat. Je valt zeker op (als blanke). Wel fijn dat men het niet erg vindt om gefotografeerd te worden.

    Op naar het volgende verslag.

    xxx
    Jer

    BeantwoordenVerwijderen